Visie & missie

Visie en missie 

Onze school is een basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar waar de ontwikkeling van het kind centraal staat. Wij hebben een klein team met aandacht en zorg voor elk kind, we zien ieder kind en ieder kind mag zichzelf zijn. Ieder kind een gelijke kans. 

Onze missie is dat leerlingen onze school eind groep 8 verlaten als zelfstandige, zelfverzekerde, sociale, breed ontwikkelde kinderen die kritisch kunnen kijken naar de wereld om hen heen en weten waar hun passie en talent ligt. We bieden onze kinderen een solide basis voor de toekomst. 

 

De Flint, een oersterke basisschool! 

 

Op De Flint bieden we een uitgebreid basisaanbod aan voor ieder kind. Daarnaast bieden we maatwerk waar nodig. We gebruiken voor ons onderwijsaanbod doorlopende leerlijnen en we maken keuzes passend bij de leerling en de groep. De methodes gebruiken we als leidraad maar hiervan wijken we beredeneerd af indien nodig. Naast de methodes maken we gebruik van bewegend leren, bewezen is dat je beter leert wanneer je beweegt. Ook spel gebruiken we veel, bijvoorbeeld tijdens de rekenles. Kinderen ervaren bewegend en spelend leren als leuk en betekenisvol en dit zorgt voor een grotere betrokkenheid en goede resultaten.  

We gaan ervanuit dat kinderen uit zichzelf gemotiveerd zijn om te leren. Omdat we betekenisvol en uitdagend onderwijs bieden, zoveel mogelijk binnen thema’s die de kinderen aanspreken, zijn kinderen enthousiast en hebben ze plezier in leren. Wij zetten in op de ontwikkeling van een growth mindset, kinderen op De Flint ontwikkelen zich voortdurend door ervaringen op te doen, door te leren en te geloven in zichzelf.  

  

Omdat de Flint een kleine school is, met kleine groepen waarin elk kind bij naam gekend wordt door leerkrachten, directie en andere kinderen kunnen wij een veilig, kindvriendelijk klimaat scheppen. Emotionele en sociale problemen worden snel herkend en kinderen voelen zich prettig op school.    

 

Onze kernwaarden zijn:  

  

Plezier  

We vinden het belangrijk dat het kind met plezier naar school gaat en terugkijkt op een plezierige schooltijd. We hechten grote waarde aan een goede onderlinge relatie.  

De sfeer op school is goed. In de klassen hangt een prima werksfeer. Kinderen gaan onderling leuk met elkaar om, ook na schooltijd. Tijdens de pauzes spelen alle kinderen samen en kinderen helpen elkaar. Leeftijd speelt daarin geen rol. De school is voor ouders laagdrempelig, ze voelen zich welkom en de leerkracht is makkelijk benaderbaar. De sfeer op school is informeel maar we hebben wel duidelijke regels en kaders.  

  

Goed onderwijs  
Ons doel blijft altijd het geven van goed onderwijs. We willen dat alle kinderen later kunnen zeggen dat ze met veel plezier naar de Flint zijn gegaan, dat ze op de Flint de basis hebben gelegd voor de rest van hun leven. We bieden kerndoel dekkend onderwijs aan in de kernvakken Nederlands, rekenen, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs. We volgen ontwikkeling van de kinderen door ze regelmatig te toetsen en te observeren, dit biedt mogelijkheden om het onderwijs aan te passen aan wat het kind nodig heeft. We stellen hoge doelen en we passen ons onderwijs voortdurend aan. 

 

Rijke leeromgeving  

We bieden een rijke omgeving waar kinderen, binnen hun eigen mogelijkheden, kunnen groeien en zich breed kunnen ontwikkelen. De school heeft een uitnodigende en stimulerende rol om het beste uit ieder kind te halen.  

  

  • Muziek/cultuur, we bieden iedere week muziek en cultuur aan onder andere met behulp van externe professionals.  
  • We hebben een prachtige natuurlijke omgeving, groen, we gebruiken deze omgeving in ons onderwijs. We geven bijvoorbeeld natuurlessen buiten en we doen af en toe activiteiten in het bos.  
  • Burgerschap; ze hebben we op school een leerlingenraad, doen we mee aan projecten over mediawijsheid en we geven lessen waarin Burgerschap wordt behandeld. 
  • Projectweek, we werken iedere jaar aan een ander thema met de hele school tegelijk.  
  • We werken met combinatieklassen, kinderen werken veel samen en helpen elkaar. Ze zijn afwisselend een keer oudste en jongste en de kinderen leren bij ons juist door de kleine klassen met iedereen om te gaan. We zien hechte klassen bij ons op school en kinderen zelf geven aan dat ze de kleine klassen als zeer positief ervaren. 
  • Thematisch werken, in alle groepen werken we thematisch. In de groepen ½ doen we dit aan de hand van ingerichte hoeken en werkjes passend bij een thema. In groep ¾ werken we met behulp van themakisten waarin verschillende opdrachten binnen een thema te vinden zijn en vanaf groep 5 werken we thematisch met behulp van de methode Blink.  
  • We geven vrijheid om zelfstandig te werken, ook werken we met een weektaak en vanaf groep 7 oefenen kinderen met het gebruik van een agenda. 

  

Samen  

Kinderen, leerkrachten en ouders gaan respectvol met elkaar om, we geloven in samenwerken en leren. Onderwijs is een zaak van kinderen, ouders en leerkrachten samen. Daarom hechten wij aan de contacten met de ouders en stellen hun inbreng op prijs, andersom verwachten wij dit ook. We voeren regelmatig oudergesprekken maar tussendoor zijn ouders ook altijd welkom met vragen en opmerkingen.  

  

We gebruiken Kwink in de groepen, een methode om de sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen te stimuleren. Maar ook gebruiken we Rots en Water, een psychomotorische training. We delen de schoolregels met kinderen en ouders en handelen daarnaar. Daarvoor hanteren we de volgende basisafspraken:  

Een fijne schooltijd begint bij jezelf!  

We helpen elkaar  

We geven elkaar de ruimte om te spelen en te werken  

We zorgen ervoor dat onze spullen en de school netjes blijven.  

  

Betrokkenheid  

  • Leerkrachten zijn zeer betrokken bij de kinderen, we kennen alle kinderen en we hebben goed contact met alle kinderen. 
  • Kinderen zijn betrokken bij het onderwijs op school, ze mogen keuzes maken binnen kaders en we bieden ons onderwijs zo veel mogelijk thematisch aan waardoor de betrokkenheid bij de lessen hoog is. 
  • We vinden korte lijnen belangrijk, open en directe communicatie.  
  • Ouders ondersteunen het leren door thuis te oefenen. We geven huiswerk mee, hierin zit een opbouw richting de middelbare school.   
  • Wij verwachten dat ouders positief over de school zijn en dat ze eventuele problemen zo snel mogelijk bespreekbaar maken. 
  • We voeren bij een nieuwe leerkracht een omgekeerd oudergesprek, dit levert veel informatie, ouders voelen zich op deze manier gehoord.  

  

Kleinschalig  
Onze school is kleinschalig van opzet. Door de kleinschaligheid heerst er op school een prettige, warme sfeer, waarin ieder kind als uniek en waardevol wordt behandeld.